دانه چیا و لاغری

دانه چیا یکی از بهترین و مفیدترین دانه های خوراکی است. این دانه های سیاه و سفید آب دوست هستند و می توانند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند. شباهت زیاد این دانه به تخم شربتی یا تخم ریحان باعث شده تا خیلی از افراد آن ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

دانه چیا چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

دانه چیا با وجود ریز بودن، مخزنی از مواد مغذی است و همین مواد مغذی آن را تبدیل به یک ماده ی مفید برای کاهش وزن و سلامت بدن تبدیل کرده. در ابتدا قصد داریم فواید دانه چیا را برای کاهش وزن بررسی کنیم.

دانه چیا و لاغری؛ خاصیت سیر کنندگی بالا

دانه چیا حاوی فیبر بسیار بالایی است. یعنی ۴۰ درصد از وزن دانه های چیا را فیبر تشکیل می دهد. همین فیبر بالا باعث شده تا آن را به یک ماده سیر کننده تبدیل کند. با وجودی که فیبر نوعی کربوهیدرات است، اما ماهیت آن با کربوهیدرات های قابل هضمی چون نشاسته و قند متفاوت است. علاوه بر آن دانه های چیا ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب می کنند و زمانی که به معده می رسند به شکل دانه های ژله ای در می آیند. این موضوع باعث می شود تا دیرتر گرسنه شوید و برای مدت بیشتری احساس سیری کنید.

دانه چیا و لاغری؛ کالری بسیار پایین

از دیگر فواید دانه های چیا که به کاهش وزن کمک می کند، کالری بسیار پایین است. تقریبا دو قاشق غذاخوری دانه چیا تنها ۱۰۱ کالری دارد و یکی از مغذی ترین دانه های کم کالری محسوب می شود. با وجود خاصیت سیر کنندگی بالا این میزان کالری بسیار ناچیز است.

دانه چیا و لاغری؛ سرشار از مواد مغذی

دانه چیا  سرشار از مواد مغذی است. تمام مواد مغذی موجود در آن از جمله پروتئین، کلسیم، چربی، منگنز، منیزیم، فسفر، فیبر، ویتامین  B3 و … به طور غیر مستقیم بر روی افزایش احساس سیری تاثیر دارند.

دانه چیا و لاغری؛ کنترل قند خون

مقادیر بالای امگا ۳، منگنز و منیزیم موجود در دانه های چیا به کاهش قند خون کمک کرده و موجب کنترل و بهبود دیابت نوع ۲ می شود.

دانه چیا و لاغری؛ افزایش سوخت و ساز بدن

دانه چیا یک منبع چربی خوراکی است که کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهد. زمانی که دانه چیا جایگزین دیگر منابع چربی همچون روغن ذرت و آلفا لینولیک اسید شود، میزان تریگلیسرید را کم کرده و از چاقی جلوگیری می کند.

دانه چیا و لاغری؛ کمک به هضم غذا

فیبر موجود در تخم چیا به بهبود هضم غذا کمک می کند و باعث گوارش بهتر غذا می شود. گوارش بهتر غذا برابر است با کاهش نفخ، کاهش احتباس آب در بدن و کمک به کاهش وزن.

دیگر فواید دانه های چیا به جز کاهش وزن

۱- افزایش انرژی

مواد مغذی موجود در دانه های چیا مثل ویتامین B، تیامین و نیاسین موجب تبدیل غذاهای موجود در بدن به انرژی می شود. این افزایش انرژی باعث بهبود خلق و خو، افزایش فعالیت روزمره و نشاط شما می شود.

  ۲- بهبود عملکرد اعصاب

منیزیم و مس موجود در دانه های چیا، غذای خوبی برای سیستم عصبی شما هستند. این مواد باعث سلامت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شوند.

  ۳- درمان یبوست

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فیبر بالای موجود در دانه چیا باعث بهبود حرکات روده و در نتیجه درمان یبوست می شوند.

دیدگاه شما
0
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.